16 augustus 2017 – Niederstotzingen, Duitsland naar huis

lisette yue jan

Om 06.00 uur stonden we vanochtend al naast ons bed. Na een lekker ontbijt moest er vandaag nog zo’n 750 kilometer gereden worden. De reis ging vlot. Wel veel wegwerkzaamheden in Duitsland, maar geen last van file’s. Na vele stops, een lunch bij Mac Donalds, reden we rond 17.00 uur de straat weer in.

Onze Griekse reis is na 4 weken voorbij. We hebben ontzettend veel gezien, heel veel leuke dingen gedaan, maar de temperatuur had wel tien graden minder mogen zijn.
Nu begint bijna weer het dagelijks leven. Nog een paar dagen uitrusten en dan begint school en werk.

Bedankt voor het meelezen.
Volgend jaar waarschijnlijk weer een verslag vanuit China!

15 augustus 2017 – Chioggia, Italië naar Niederstotzingen, Duitsland

lisette yue jan

We lagen gisterenavond alle drie al vroeg in dromenland totdat we rond middernacht werden gewerkt door enorme vuurwerk knallen ter ere van Maria Hemelvaart.
Gelukkig werd het na middernacht weer stil en sliepen we al gauw weer in.

Om 06.30 uur ging vanochtend de wekker en na het ontbijt begonnen we aan de reis naar Niederstotzingen in Duitsland. Doordat er veel mensen vrij waren in Italië en ook in Oostenrijk reed er nauwelijks vrachtverkeer over de Brennerautobahn, Brennerpass en Fernpass. Dat reed een stuk relaxter dan toen we zo’n 3,5 week geleden richting Italië reden.

Ook vandaag is het nog steeds erg warm, alhoewel in de buurt van Ulm  begint het ineens hard te waaien en verschijnen er allemaal donkere wolken aan de lucht. Toch blijft het tijdens de autorit droog.

Voor de nacht slapen we in het dorp Niederstotzingen. Het ligt zo’n 10 kilometer van de snelweg af en het is hier heerlijk rustig op de kamer. Behalve het laatste half uur. In de verte hoor je een zacht gerommel van onweer. We zullen dan vanavond nog wel een regenbui in het dorp krijgen.
Het is een lange tijd geleden dat we regen hebben gezien. De laatste keer dat we regen hadden was drie weken geleden in Kastoria, Griekenland. Dat was nauwelijks een bui te noemen en na korte tijd was het toen alweer droog en warm.

Morgen moeten we nog bijna 750 kilometer naar huis rijden, dus we staan ook morgenochtend weer vroeg op. Hopelijk gaan niet morgenochtend alle vrachtwagens tegelijk de weg op, zodat we morgen ook nog rustig en zonder file’s kunnen rijden.

2017-08-15

(Bron foto: Lisette ©)

14 augustus 2017 – Chioggia – Venetië – Chioggia

..lisette yue jan

Met de wekker op 6.30 uur is er vandaag nog niemand wakker als de wekker afloopt.
Vandaag na lange tijd eindelijk weer eens een douchekop die aan een douchestang vast zit, zodat je niet je hele douchebeurt met de slang in je handen staat, zoals in de meeste Griekse hotels van de afgelopen weken.

Na het ontbijt lopen we naar de kade waar de rondvaartboten liggen afgemeerd voor de dagtochten naar Venetië. Als we om 08.30 uur aankomen staat er al een flinke rij mensen, maar op de boot is plaats genoeg. In bijna twee uur vaart de boot naar Venetië. Onderweg valt er genoeg te zien. Ook hier in Italië zijn de temperaturen weer hoog. Het is behalve erg warm, ook erg druk in Venetië. Het zal natuurlijk altijd wel druk zijn, maar morgen is het een feestdag in Italië en omliggende landen en veel mensen zijn vandaag en morgen vrij.

In Venetië lopen ook ontzettend veel Chinese toeristen. Dat inspireert ons om tussen de middag geen pizza te gaan eten, maar in een mooi verzorgd Chinees restaurant, waar allerlei heerlijke gerechten op tafel komen.

Na de middag lopen we door de kleine straatjes, shoppen wat in de souvenirwinkels, bekijken een aantal kerken aan de binnenkant, bezoeken het muziekmuseum en drinken nog een kop koffie en dan is het bijna weer 17.00 uur dat we met de boot weer terug varen.

Bij terugkomst in Chioggia is het alweer tijd voor de avondmaaltijd. Althans dat besluiten we, want als we eerst drie verdiepingen de trap op moeten lopen naar onze kamer, komen we van vermoeidheid nooit meer de kamer af.

Inmiddels zijn we dan ook wel op de kamer. Zo dadelijk alles voorbereiden voor de terugreis van morgen. We hebben morgen zo’n 600 kilometer te gaan naar Niederstotzingen,

2017-08-14-01

2017-08-14-00

2017-08-14-2

13 augustus 2017- zee via Ancona naar Chioggia, Italië

lisette yue jan

Op weg naar Italië gaan we weer een uur terug in de tijd. We hebben de wekker gisterenavond dan ook niet al te vroeg voor vanochtend gezet. Jan en Y-A zijn echter al lang voordat de wekker gaat wakker.
Na het douchen gaan we in het zelfbedieningsrestaurant ontbijten. We kiezen vrij bescheiden uit het assortiment, maar bij de kassa toch een rekening van bijna 40 Euro! Dat was even schrikken. Zeker omdat het avondeten gisterenavond een stuk goedkoper was dan de rekening van het ontbijt.

Omdat we gisterenavond een uur te laat uit Griekenland vertrokken, komen we ook een uur later in Ancona, Italië aan. Het van boord gaan van de auto’s duurt enorm lang en voordat we rijden is het al 13.00 uur geweest. Als we eindelijk op de snelweg zijn, stoppen we eerst maar weer voor de lunch. We stoppen bij een supermodern complex. Als afdak voor de auto’s zijn zonnepanelen gebruikt. Echt een super idee en je auto blijft lekker koel terwijl je eet.

Onderweg naar Chioggia komen we door het gebied dat afgelopen week werd getroffen door het slechte weer. Overal zien we afgebroken bomen en van een aantal panden zien we dat ook het dak is weggewaaid.

In Cioggia komen we rond 17.30 uur aan. We krijgen een mooie kamer op de 3e verdieping. Geen lift in het hotel, dus het is wel even trap lopen voordat we onze kamer bereiken.

We gaan gelijk maar even op verkenning uit. Eerst kijken waar morgenochtend de boot naar Venetië vertrekt en daarna een wandeling door het stadje. Het is een leuke oude stad met haventjes, vissersboten en een lange winkelstraat met heel veel terrassen. Omdat ons ontbijt nogal prijzig was, besluiten we voor een simpele maaltijd in de avond te gaan. Helaas pakt dat niet goed uit. De kaas van Y-A haar tosti was niet gesmolten, de spaghetti van mijzelf was niet gaar. Jan had een schnitzel besteld, misschien was dat nog wel de beste keus! Maar ach daarna een ijsje voor Y-A en cup-a-soep op de kamer en alles is weer vergeten.

Met het uur tijdsverschil in Italië liggen we voor 22.00 uur in bed. De wekker staat voor morgen om 06.30 uur. Na het ontbijt vertrekken we rond 08.15 uur naar de boot voor ons bezoek aan Venetië.

2017-08-13-2

2017-08-13-3

(Bron foto’s: Lisette ©)

12 augustus 2017 – Perdika naar Igoumenitsa

lisette yue jan

Deze laatste dag in Griekenland is vooral een dag van heel lang wachten. Rond 11.00 uur vertrekken we bij het hotel en maken nog een laatste stop in Perdika centrum om brood te kopen voor de lunch en op een terrasje nemen we nog een ijsje en een kop koffie.

Binnen een uur zijn we in Igoumenitsa. We houden een korte stop langs de kustweg voor de lunch, maar echt schaduw vinden we niet. We eten dan ook snel een broodje en verplaatsen ons weer verder met de auto. In Igoumenitsa centrum is het behoorlijk druk, maar we vinden nog een parkeerplek. We lopen er wat rondjes door de stad, drinken koffie op een terras, bij een volgend terras bestellen we nog maar een keer lunch, want de boot naar Ancona komt pas rond 19.30 uur aan.  Traag glijden de uren voorbij. We rijden nog een rondje met de auto omdat het met airco lekker koel is. Shoppen nog wat in een supermarkt die zo duur blijkt te zijn, dat we er alleen een flesje frisdrank kopen.

Rond 17.30 uur melden we ons bij de haven. Dan blijkt dat we onze tickets die we in Ancona voor de terugreis hadden gekregen toch weer om moeten ruilen voor nieuwe tickets. Gelukkig gaat het omruilen snel en staan we op nieuw in de rij om de terminal op te gaan. De securiity is een stuk strenger dan in Italië. Het duurt dan ook even voordat wij de terminal op mogen.

Daar blijkt dat de boot toch wel wat vertraging heeft en het is al 21.00 uur voordat we aan boord gaan. Gelukkig is het uitdelen van de kamersleutel een stuk minder chaotisch dan op de heenweg en binnen een paar minuten zitten Y-A en ik op de kamer. Het is dan nog even wachten op Jan. Op de ferry mag namelijk alleen de bestuurder in de auto als de auto aan boord gereden wordt.

Als de boot eindelijk vaart eten we nog wat in het zelfbedieningsrestaurant en drinken daarna nog een kop koffie in de lounge voor in het schip. Zo zien we de bergen van Corfu mooi aan ons voorbij trekken.

Daarna is het de hoogste tijd om te gaan slapen. Ook op de terugweg hebben we weer een buitenhut. Het voelt wel luxe tegenover de vele mensen die geen slaapplek aan boord hebben voor de nacht. Overal aan boord liggen mensen op luchtbedjes, geïmproviseerde bedden, of gewoon onder een handdoekje te slapen. Het is in de zomermaanden allemaal toegestaan, maar eigenlijk zou iedereen gewoon een goede ligstoel of een bed moeten hebben.

2017-08-12-0

2017-08-12-1

11 augustus 2017 – Perdika – Parga – Perdika

lisette yue jan

Onze laatste dag in Griekenland gebruiken we om na het ontbijt weer naar Parga te rijden. Ook vandaag alweer druk met vakantiegangers als we in Parga aankomen, maar we vinden nog een parkeerplekje op de bergweg. Een kwartiertje wandelen brengt ons bij het eerste terras voor een goede kop koffie.

Ook vandaag is de temperatuur weer enorm hoog. In Parga langs de boulevard maar weinig schaduw. We wandelen een beetje langs de winkeltjes en ontdekken nog wat nieuwe straatjes. In een van de straatjes zit een oude olijfoliefabriek. Een prachtig pand. Bezoeken is mogelijk, maar dat slaan we over.

Voor de lunch gaan we naar de zelfde broodjeszaak waar we twee dagen geleden ook waren. Na de lunch lopen we terug naar de auto, tanken nog benzine voor de terugreis, alhoewel de prijs in Parga wel heel veel duurder is dan we in andere plaatsen getankt hebben.

In de middag het zelfde ritueel als de andere dagen, een paar uur op de kamer bij de airco, die het vandaag nog maar net bijhoudt. Op de kamer pakken we alle koffers weer in, zodat we dat morgenochtend niet hoeven te doen.

Rond 16.30 uur verplaatsen  we ons weer naar het zwembad. Ook voor het avondeten blijven we bij het hotel. Het duurt zeker tot 21.00 uur als de zon ondergaat dat de temperatuur wat lager wordt.

Bij de maaltijd bespreken we de tips en tops van de hotels en activiteiten in Griekenland. Hoog scoorde onder andere de grot van Kastoria, in Edessa de watervallen, in Vergina de graftombe, de bar-boot in Thessaloniki, Meteora en het zwembad van het laatste hotel. Minder was de hoge temperatuur van de laatste twee weken. Verder waren sommige hotels wel erg lastig te bereiken door de steile bergwegen.

Morgen dan beginnen we weer aan de terugreis richting Nederland. Om 20.15 uur vertrekt de boot naar Italië. Er zijn morgen nog heel wat uurtjes over. Best lastig met die hoge temperatuur, maar we gaan gewoon op zoek naar een koel plekje.  Morgen dan ook geen verslag maar pas weer zondagavond als we in ons hotel in de buurt van Venetië zijn.

2017-08-11-1

(Bron foto: Lisette ©)

10 augustus 2017 – Perdika

lisette yue jan

Vandaag alweer dag 22 van onze vakantie! De dagen vliegen ongemerkt voorbij. Zelfs nu we door het warme weer in Griekenland niet eens zo’n hele volle agenda hebben. Na het ontbijt rijden we vanochtend weer 2 kilometer de berg af, naar Arilla Beach. Het is nog heerlijk rustig op het kleine strandje en Jan en Y-A plonzen samen lekker in de zee. Ik laat het zwemmen in de zee maar aan mij voorbij gaan en ik pas op alle spulletjes die we bij ons hebben. Ook heb ik nog rondgekeken of de zeemeermin er nog was, maar ze is vermoedelijk voorgoed terug naar haar vriendinnen in de onderwaterwereld.

Voor de middag gaan we lunchen in Perdika centrum. Eerst gaan we langs de apotheek. Door het vele rijden in de bergen en het zwemmen zit mijn oor  regelmatig helemaal dicht. Bij de apotheek word ik resoluut naar de dokter doorgestuurd, die 50 meter  voorbij de bakker zit. Tja Perdika bllijkt echter wel 5 bakkers te hebben, maar na een kwartiertje lopen, zoeken en vragen komen we toch op een klein dokterspostje terecht. Het ziet er naar uit dat het zelfs speciaal ingericht is voor toeristen. Binnen 5 minuten ben ik aan de buurt en even snel sta ik ook weer buiten met een recept voor een spray voor mijn oor.

Voordat we terug gaan naar de apotheek besluiten we om eerst te gaan lunchen. Hadden we gisteren in Parga een lekkere broodjeszaak gevonden, vandaag in Perdika kozen we het verkeerde restaurant. Als lunch een pita broodje met gyros leek ons wel lekker, maar de patat  met ketchup, mosterd en tzatzikin door de gyros heen was wel wat veel van het goede. En ook de kaasspannekoek van  Y-A bleek een grote plak gebakken kaas te zijn.

Omdat ik het restaurant gekozen had moest ik wel wat goed maken en gingen we bij de bijna buren van het Griekse restaurant naar de Italiaanse ijscoman. We  bestelden drie grote ijscoupes die bij elkaar heel wat duurder waren dan de lunch die we hadden gegeten bij het Griekse restaurant.

Na de lunch en het ijs eten gingen we met het recept naar de apotheek en daar bleek gelukkig de spray voor mijn oor op voorraad, dus hopelijk blijft de rest van de vakantie mijn oor nu gewoon open.

Verder rusten we nog een paar uur uit op de kamer en rond 17.30 uur verplaatsen we ons naar het zwembad waar we vanavond ook voor het diner blijven. Y-A heeft een paar Griekse meiden van haar leeftijd gevonden waarmee ze zich prima vermaakt in het zwembad.

Morgen onze laatste volle dag Griekenland. We rijden morgen nog een keer terug naar Parga. Gewoon omdat er toch meer valt te doen dan in Perdika. En dan morgenavond de koffers inpakken voor de terugreis. We moeten zaterdag om 11.00 uur van de kamer en de boot gaat pas om 20.15 uur. We moeten nog wel iets verzinnen hoe we ons al die uren gaan vermaken.

We hebben inmiddels ook een hotel in Duitsland voor de terugreis (15 augustus) geboekt. Vanuit Venetië gaan we twee lange reisdagen maken. Volgende week dinsdag 600 kilometer  en woensdag nog eens 700 kilometer.

Maar eerst nog even genieten van Griekenland en Italië,

2017-08-10-1

2017-08-10-2

09 augustus 2017 – Perdika – Parga – Perdika

lisette yue jan

Vanochtend zijn we bijtijds opgestaan, zodat we al rond 08.15 uur aan het ontbijt zitten.
Rond 09.00 uur rijden we richting Parga. Dat blijkt toch nog een half uur rijden te zijn van Perdika. Rondom Parga is het al behoorlijk druk en we vinden met moeite een parkeerplek.

Parga is behoorlijk veranderd in de laatste 10 jaar. De keren dat wij er waren, 2001, 2002 en 2007 was in de meivakantie, dus sowieso nog geen echte drukke vakantietijd, maar nu is het er toch wel heel erg druk en vooral ook volgebouwd met nieuwe hotels en winkeltjes. Valtos Beach het naast gelegen strand is helemaal onherkenbaar veranderd. Het knusse familiehotel waar we een aantal keren verbleven is helemaal verbouwd en maakt nu een hele moderne indruk!

Geen spijt dat we deze keer een hotel in Perdika hebben geboekt. Het is hier nog relatief rustig en zeker bij het hotel waar wij verblijven is heerlijk rustig.

De lunch doen we nog in Parga, maar daarna rijden we weer terug naar ons hotel. De temperaturen zijn inmiddels alweer hoog opgelopen. Tot 15.30 uur blijven we op de kamer. Dan valt de stroom uit en zoeken we onze verkoeling maar weer bij het zwembad. Gelukkig is er na een uur weer stroom en gaat de airco weer vanzelf aan en komen we na het zwemmen terug op een enigszins koele kamer.

Voor het avondeten rijden we weer naar Perdika centrum. Ook vandaag weer heel veel wespen rondom de tafels, maar gelukkig zorgt de wierook op tafel dat we gewoon kunnen eten.

Voor de laatste dagen in Griekenland hebben we niet een heel druk programma meer. Zaterdagavond varen we terug naar Italië waar we zondagochtend weer in Ancona aan komen. Hopelijk is het dan inmiddels in de buurt van Venetië waar we ook nog een dagje blijven beter van temperatuur, zodat we ook echt iets van de stad kunnen zien.

Morgenochtend gaan we weer naar Arilla Beach waar het tot het middaguur wel aangenaam verblijven is. De zeemeermin zullen we waarschijnlijk niet meer terug zien. Zij is vast en zeker voorgoed weg gezwommen van het vasteland.

2017-08-09-1

(Bron foto; Lisette ©)

08 augustus 2017 – Perdika

lisette yue jan

Vandaag waren we alweer wakker voor de wekker. Rond 09.00 uur zaten we aan het ontbijt en daarna een paar minuten rijden naar het strand van Arilla. Het is goed dat we er zo vroeg zijn. De zonnebedden zijn gratis, maar je moet wel een drankje bestellen. De bestelling moet met een brommer gehaald worden, want restaurantjes zitten er niet aan het strand.

Wel heeft het strand een bijzondere attractie. Er is namelijk een zeemeermin aangespoeld. Zeker twee uur lang ligt de zeemeermin roerloos in het zand en iedereen laat haar onaangeraakt in het zand liggen. Dan komt er een familie met jongetjes naar het strand. Jongetje 1 gooit met een ferme zwaai de zeemeermin terug in de zee en als hij zijn zwemkleding aan heeft loopt hij het water in en vertrapt tot 2 keer toe de zeemeermin. En alsof dat nog niet genoeg zeemeerminnenleed is doet zijn jongere broertje het nog eens dunnetjes over en probeert de haren uit het hoofd van de zeemeermin te trekken voordat hij daarna achteloos de zeemeermin nog verder de zee in gooit. Het blijkt wel, dat sprookjes nooit goed aflopen en nog treuriger dat ouders dit gedrag allemaal maar goed vinden.

Tussen de middag is er nog net genoeg schaduw op het balkon om onze boterhammetjes op te eten. Inmiddels wordt het snel warmer en blijven we binnen op de kamer bij de airco, die het allemaal maar net bij kan houden. Maar ja de hele middag op de kamer is ook wel saai, dus verplaatsen we ons rond 15.00 uur maar weer naar het zwembad. Ik kan me geen vakantie herinneren dat ik zo vaak in het zwembad heb gelegen, maar het is wel een van de weinige manieren om wat verkoeling te krijgen. De temperaturen bereiken vandaag wel een hoogtepunt met gevoelstemperatuur van 43 graden.

Voor de avondmaaltijd rijden we naar het centrum van Perdika, een paar kilometer van ons hotel vandaan. In Perdika is vanavond een feest, maar omdat de bergweg naar ons hotel onverlicht is hebben we toch maar gekozen om nog met daglicht naar het hotel te rijden. We zitten nu heerlijk uit te waaien op het terras bij het zwembad. Bij het zwembad is de enige plaats met wifi, dus de enige plaats waar ik aan het weblog kan schrijven.

Morgenochtend staan we weer vroeg op, om zo vroeg mogelijk naar Parga te rijden en daar wat rond te kijken en te shoppen. En als de temperatuur niet al te hard op loopt misschien ook nog ergens op een terras lunchen.

2017-08-08-1

2017-08-08-2

07 augustus 2017 – Metsovo naar Pedika

lisette yue jan

Na een onrustige nacht in een veel te warme kamer, zijn we alle drie blij dat we vanochtend om 09.30 uur bij het hotel in Metsovo wegrijden. Zonder ventilator of airco was de warmte vannacht in onze kamer onhoudbaar, zelfs met alle ramen open. Behalve dat het nauwelijks verkoeling gaf, hoorden we de Griekse vakantiegangers zeker tor 03.30 uur feest vieren op het plein voor het hotel.

We rijden met een grote omweg naar onze laatste stop in Griekenland. Onderweg komen we langs een Ikea waar chauffeur Jan resoluut voorbij rijdt. Uiteraard zijn Y-A en ik daar niet helemaal mee eens. Om het goed te maken stoppen we bij een Jumbo. Y-A heeft al sinds Thessaloniki een bezoek aan deze winkel op haar bucketlist van Griekenland staan. Van buiten lijkt het een hele grote speelgoedwinkel, maar het blijkt veel meer dan dat te zijn. Het is een soort Action, maar dat minstens twintig keer zo groot als in Nederland.

Voor de lunch eten we in een restaurant aan de kust. Het is vandaag nog warmer dan alle andere dagen. Zelfs een tafeltje onder een overdekt dak aan de kust geeft geen enkele verkoeling.  Na de lunch is het nog ruim een uur rijden naar ons hotel in Perdika. Het hotel is snel gevonden. We hebben een ruime kamer met zeezicht. Echter met de volle zon erop en een temperatuur van 42 graden is het onmogelijk om op het terras te zitten. Alles wat we vast pakken is kokendheet.

Op de kamer slapen we eerst een uurtje en dan verplaatsen we ons naar het zwembad, waar we inmiddels al 3 uur vertoeven. Voor het avondeten eten we van de barbecue. Jammer genoeg hebben juist 10 wespen deze avond uitgekozen om ons eten aan te vallen. We eten dan ook wat haastig ons bordje leeg en zijn inmiddels aan een andere tafel gaan zitten. Morgenavond maar wat later eten, want nu de zon is onder gegaan, zijn ook alle wespen weer verdwenen.

Voor de rest van de week nog geen plannen. Als de temperaturen boven de 40 graden blijven, zal het niet zo’n heel actief programma worden. Weil willen we deze week nog een keer naar Parga rijden, waar we al een aantal keren ook met zoons van Jan in een hotel hebben gelogeerd.