Maandelijks archief: juli 2017

31 juli 2017 – Thessaloniki

lisette yue jan

Vandaag alweer dag 12 van onze vakantie en de laatste dag in Thessaloniki. Na het ontbijt lopen we deze keer niet richting het centrum, maar meer naar het noorden de stad uit. Op zo’n 15 minuten lopen staat een modern winkelcentrum. Onderweg komen we door een soort van China-town. Grote opslagruimtes hangen vol met kleding en alle spulletjes die je bij Alie-express kan kopen. Het is niet helemaal duidelijk of in de winkels per stuk kan worden gekocht, of dat je in meervoud van de artikelen moet afnemen.

In het winkelcentrum is het lekker koel, maar na een uur winkelen, inclusief een koffiepauze hebben we toch alles wel weer gezien. We besluiten dan ook om voor de lunch weer richting de “Witte Toren” te gaan. Omdat dit toch wel ver lopen is, nemen we een taxi. Toevallig doet de meter het van de taxi niet. Dat geeft nooit zo’n heel gerust gevoel, maar na enig aandringen meldt de chauffeur dat de rit 0,80 cent per kilometer kost. Al met al zijn we 4,00 Euro kwijt voor ons ritje, dus dat kan nooit heel veel teveel zijn geweest.

Achter de Witte Toren liggen de bar-boten. Hier kan je “gratis” een half uur meevaren. Wel moet je aan boord een drankje kopen. De prijzen zijn niet eens veel duurder dan de prijzen op een terras. Een leuk uitje en je waait lekker uit.

Voor de lunch eten we bij TGI Friday’s. Y-A slaat de lunch over, want zij had op de bar-boot al een tosti gegeten. Rond 14.30 uur zijn we weer terug op de kamer. En na een pauze op de kamer gaan we rond 16.30 uur weer zwemmen in het zwembad op het dak.

Voor het avondeten lopen we toch maar weer een stuk terug naar het centrum, waar we op een terras de dagschotels nemen. Rond 20.00 uur zijn we weer terug bij het hotel. Op de terugweg lopen we langs de wasserette om onze schone wasgoed weer mee te nemen. We blijken wat communicatieproblemen te hebben. Wij begrijpen dat de kleding al naar het hotel is gebracht, maar wat later blijkt dat de kleding nog niet klaar is. Gelukkig werd na 10 minuten alles weer duidelijk en ondertussen is de hele tas met kleding weer schoon en hoeven we ons daar de rest van de vakantie geen zorgen meer om te maken.

Alle andere spullen zoeken we ondertussen ook weer bij elkaar, want morgenochtend reizen we weer verder naar de volgende plaats. De volgende plaats blijven we 1 nacht en is een tussenstop voor de rit naar Volos, waar we woensdag en donderdagnacht in een hotel vlak bij de kust zullen verblijven.

2017-07-31-1

(Bron foto: Lisette ©)

30 juli 2017 – Thessaloniki

lisette yue jan

Het is even wennen, maar hier in Thessaloniki is het een stuk drukker dan de drie andere hotels waar we verbleven. De ontbijtzaal zit dan ook vanochtend vol met vakantiegangers. De keuze voor het ontbijt is enorm. Teveel om te kiezen, dus maar gewoon een lekker bruine boterham met kaas en wat Griekse yoghurt.

Na het ontbijt lopen we langs de schaduwzijde van de winkelstraat richting de zee. Bij de Starbucks drinken we koffie op het terras. Vervolgens gaan we naar de Witte Toren. De Witte Toren is één van de drukste plaatsen van de stad. Wij kopen ook tickets om de toren aan de binnenzijde te zien. De toren heeft 6 verdiepingen en elke verdieping heeft een eigen thema. Helaas zijn de oude deurposten niet zo hoog en loopt de schrijfster van dit verhaal met volle vaart door een deuropening die net te laag voor haar is! Dat is dus een mooie bult ergens op mijn hoofd en heel de dag maar rustig aan doen.

Van vriend F. hebben we een artikel toegestuurd gekregen over een supermarkt met restaurant in Thessaloniki. De winkel is gemakkelijk te vinden en is een soort van mini markthal. We eten er een heerlijke lunch. Y-A pannenkoek met chocoladesaus en Jan en ik een groenten omelet. Jammer  voor Jan was hij vergeten te melden dat hij geen kaas wilt en zat er ook een laagje geitenkaas in de omelet.

Na de lunch lopen we weer terug naar het hotel. Inmiddels is het alweer boven de 30 graden. In de schaduw lopen helpt ook niet meer. Terug op de kamer houden we twee uur rust en dan gaan we met zijn drieën naar het dakterras en het zwembad. Het zwembad is niet erg groot, maar je koelt er wel lekker af.

Voor het avondeten hadden we bedacht om van het buffet te eten van het hotel, maar een rondje langs de schalen maakte wel duidelijk dat dit niet echt onze smaak is. Teruglopen naar het centrum hadden we ook niet zoveel zin in, dus wordt het Griekse fast-food op de hoek van de straat. Prima voor een keer, maar morgenavond toch maar weer een lekker restaurant opzoeken. Er zijn er genoeg hier in Thessaloniki.

Echt plannen voor morgen hebben we nog niet. Vlakbij het hotel zit een wasserette, daar willen we proberen wat kleren te wassen. Verder heeft Thessaloniki ook nog een aantal mooie museums waar we ook nog wat van willen zien. Maar met die hoge temperaturen valt het niet mee om heel actief dingen te ondernemen, maar er komt vast en zeker wel iets leuks op ons pad.

2017-07-30-0

2017-07-30-1

29 juli 2017 – Edessa via Vergina naar Thessaloniki

lisette yue jan

Vanochtend na het ontbijt verlieten we Edessa. Een leuke plaats, waar veel bezienswaardigheden op loofafstand van het hotel waren. Werden we in Kastoria verrast door een dure rekening voor het eten, in Edessa werden we verrast dat we het ontbijt voor 2 dagen niet hoefden te betalen.

Omdat het van Edessa maar 1,5 uur rijden is naar Thessaloniki hebben we een omweg gemaakt via Vergina. Van de gastvrouw in Ano Pedina hadden we gehoord dat in Vergina de mooist bewaarde graftombe van het land onder de grond ligt. Deze opmerking was zeker niet overdreven. Jammer genoeg was het ook hier niet mogelijk om foto’s te maken, maar het was werkelijk indrukwekkend om de uitgegraven tombes te zien en alle spullen die zijn opgegraven.

Nadat we weer buiten in het daglicht stonden was het inmiddels bijna 13.00 uur en zijn we doorgereden naar ons hotel in Thessaloniki. Ik had gehoord dat parkeren voor het hotel lastig zou zijn. Dat was nog een understatement, want de straat van het hotel ligt grotendeels open voor vermoedelijk een metrolijn die onder de grond wordt gebouwd. Gelukkig heeft het hotel een eigen parkeergarage, maar dat kost wel zo’n 8 Euro per dag extra.

Bij het inchecken vroegen we om een kamer met uitzicht echter toen we op de 6e verdieping aankwamen was het uitzicht van onze kamer de binnenplaats welke ook nog eens verbouwd wordt met hoge stellingen. Niet echt een kamer die je verwacht als je een 4 sterren hotel boekt. Dus maar weer naar de receptie voor een andere kamer. Nu zitten we in een kamer aan de voorzijde. Qua inrichting niet beter, eerder minder, maar we kunnen tenminste naar buiten kijken en wat zien van de omgeving.

Nadat we eindelijk alle spullen in kamer twee hadden hebben we een broodjes gegeten en een uur uitgerust. De temperatuur is hier nog weer een stuk hoger dan in de bergen. Rond 16.00 uur lopen we richting het centrum. We weten nog niet echt de kortste weg, maar morgen gaat dat vast beter.

We drinken wat op een terras. Ook hier moeten we opletten, want de prijzen zijn een stuk hoger dan in de andere plaatsen waar we verbleven. We doen nog winkeltje bekijken. De kleding is in Griekenland wel veel goedkoper dan in in Nederland.

We dineren vroeg zodat Jan en Y-A in het zwembad nog kunnen zwemmen. Maar we zijn toch te laat terug in het hotel. Zwemmen kan maar tot 19.00 uur. Wel waaien we nog even lekker uit bij het zwembad, dat op de 8e verdieping van het hotel ligt. Inmiddels is het 21.00 uur. We drinken nog wat op de kamer en zullen nog even overleggen wat we morgen en overmorgen allemaal kunnen gaan doen. Mede afhankelijk van de temperatuur. Wandelen richting het centrum met meer dan 30 graden was vanmiddag behoorlijk afzien.

28 juli 2017 Edessa

lisette yue jan

Vandaag hadden we geen wekker nodig om wakker te worden. We liggen alle dagen zo vroeg in bed, dat we vanochtend om 07.00 uur al wakker waren.

Bij het ontbijt is het stil in de eetzaal. Er zit een andere familie aan een tafeltje. Ook dit hotel, dat kamers over 6 verdiepingen heeft staat bijna leeg. Wij zitten in een ruime kamer op de 2e verdieping. Op het balkon kan je je prima vermaken door naar de lokale bevolking te kijken.

Vandaag blijven we in Edessa en de auto blijft voor de deur bij het hotel staan. De baliemedewerker geeft een uitgebreide uitleg over wat we in Edessa kunnen doen en op een kaart wijst hij alles aan en tekent zelfs de route uit.

De eerste stop is bij High Rock Point waar we koffie drinken en een prachtig uitzicht over het landschap hebben. Na de koffie lopen we richting de watervallen. Onderweg wandelen we langs allerlei bezienswaardigheden en bezoeken zelfs een klein reptielenmuseum vlakbij de waterval.

De watervallen zelf zijn indrukwekkend. Met een enorme kracht valt het water zo’n 70 meter naar beneden. In de winter schijnt de kracht van het water zelfs nog groter te zijn.

We lopen ook nog een stuk langs de rivier, maar in Nederland zouden we dit volgens mij eerder een beek noemen.

Voor de lunch gaan we terug naar het zelfde restaurantje waar we gisterenavond ook hebben gegeten. Voor weinig geld komen er heerlijke gegrilde gerechten op tafel.

Op de terugweg naar het hotel komen we nog langs een bakker en zoeken we lekkere taartjes uit voor bij de koffie op de kamer. De rest van de middag blijven we binnen. Buiten is het warm en in de middaguren is alles gesloten in Edessa.

We bereiden ons alvast weer voor op de volgende trip. Morgen rijden we in zo’n 1,5 uur naar Thessaloniki waar we 3 nachten zullen verblijven. We zijn erg benieuwd naar deze stad. We hebben in Thessaloniki een hotel met zwembad, dus kunnen ook eindelijk de zwemspullen uit de tas.

Inmiddels is het alweer 18.00 uur en komt ook het leven in Edessa weer op gang. Wij gaan dadelijk nog een restaurantje zoeken voor het avondeten. En koffie, dat kan je hier op elke hoek van de straat krijgen. In het centrum zitten tientallen koffiezaakjes bij elkaar.

2017-07-28-1

(Bron foto Lisette ©)

2017-07-28-2

(Bron foto: Yue-Anne ©)

Foto’s van dag 1 tot en met dag 7

Hierboven in het vaandel “foto’s” heeft Jan in de map van Griekenland de foto’s geplaatst van dag 1 tot en met dag 7 van onze reis.

Dag 1 naar Ulm;
Dag 2 van Ulm naar Modena;
Dag 3 van Modena naar de boot in Ancona;
Dag 4 van Igoeumentisa naar Ano Pedina;
Dag 5 omgeving van Ano Pedina;
Dag 6 van Ano Pedina naar Kastoria;
Dag 7 omgeving van Kastoria.

dav

(Bron foto: Lisette ©)

27 juli 2017 – Kastoria naar Edessa

yue

Vandaag gingen we naar de volgende plaats Edessa.

2 uurtjes rijden dus niet zo lang. over de bergen met super mooie uitzicht.

Toen we er waren kregen we kamer met een kapotte kraan dus kregen we een nieuwe kamer.

In de volgende kamer was het wel goed. :)

We gingen even kijken bij de winkels.

Ze waren allemaal gesloten.

Maar we konden wel een lekkere drankje drinken.

Toen het avond werd gingen we uit eten.

Toen waren de winkels wel open en toen gingen we kleren kopen.

Toen gingen we weer terug naar de hotel.

Yue-Anne

2017-07-27-1

2017-07-27-2

26 juli 2017 – omgeving Kastoria

lisette yue jan

Vanochtend stonden we om 07.45 uur weer op. Rond 08.30 uur stond beneden de tafel weer voor ons gedekt met een lekker ontbijt.

Na het ontbijt gaan we de omgeving verkenning. We rijden het meer rond naar Dispilio. Hier is in het jaar 1932 een prehistorische nederzetting gevonden (5800 voor BC) nadat de waterhoogte van het meer was gezakt. Aan de rand van het meer zijn een aantal woningen uit deze periode nagebouwd. Het bezoek aan de nederzetting duurt maar kort, maar het is wel indrukwekkend.

Onze tweede stop is bij een zoetwater aquarium. Althans dat is de bedoeling. Maar we rijden twee keer langs het adres, maar kunnen het aquarium niet vinden. Vervolgens rijden we het meer verder rond naar Kastoria. Daar bezoeken we het Folklore Museum. We krijgen er een rondleiding van een hele aardige mevrouw. Echter haar Engels is moeilijk te verstaan, maar we knikken ja bij alles wat ze ons verteld. Gelukkig valt er op internet wel het een en ander terug te lezen over het museum’.

Ondertussen is het alweer tijd voor de lunch en we eten onze boterhammen onder een grote boom aan het meer. De boom houdt ons lekker droog, want ondertussen is het zachtjes gaan regenen.

Na de lunch, als het weer droog is rijden we door naar Monastery of Panagia Mavriotissa. Een klein klooster met mooie fresco’s aan de muren. Jammer dat de gezichten van de fresco’s beschadigd zijn, Maar voor een klooster uit de 11e eeuw is het nog in bijzonder goede staat.

Na het bezoek aan het klooster, shoppen we nog wat in Kastoria stad en drinken nog een drankje op het terras. Daarna rijden we weer de lange route terug langs het meer naar ons hotel. Rond 16.00 uur zijn we terug op de kamer.  Inmiddels regent het alweer, maar we hebben een ruim balkon waar we droog kunnen zitten. De rest van de middag luieren we wat, lezen een boek en Y-A mag laptoppen en haar favoriete vlog kijken.

Het avondeten doen we weer in het hotel waar we verblijven. Ook hier wordt net zoals in Ano Pedina, door de eigenaar lekker eten gemaakt. Toch blijft het echtpaar wat het hotel runt wat stug en hebben ze meer belangstelling voor vrienden die op bezoek zijn. In de namiddag is er nog een tweede kamer bezet. Toch blijft het opmerkelijk dat het zowel in Ano Pedina, als hier in Kastoria nauwelijks andere gasten zijn. Aan de omgeving ligt het niet. Het Noordwesten van Griekenland heeft een prachtig en afwisselend landschap. Het is eigenlijk veel mooier dan de zuidelijke plaatsen van Griekenland waar volop de toeristen aanwezig zijn.

Morgenochtend dan pakken we de tas weer in en reizen we weer verder. Niet zo’n hele grote afstand. Het is zo’n 115 kilometer rijden door de bergen naar Edessa, waar we ook weer 2 nachten zullen verblijven.

2017-07-26-1

2017-07-26-2

25 juli 2017 – Ano Pedina naar Kastoria

lisette yue jan

Vandaag verlieten we het oude dorp Ano Pedina. Van de gastvrouw kregen we nog heerlijke zelf gebakken cake mee voor de reis naar Kastoria.

We reden vandaag zo’n 150 kilometer door de bergen. Gelukkig was het grootste gedeelte van de route goed te rijden. Tijdens de route kwamen we allerlei dieren op de weg tegen. Van honden, koeien, geiten en zelfs een schildpad. De bergen zelf waren indrukwekkend en hadden allerlei kleuren.

Rond 14.00 uur kwamen we in het dorp buiten Kastoria aan, waar we tweee nachten zullen verblijven. Ook hier weer een hele steile weg om bij het hotel te komen. Echter het verschil kan bijna niet groter. In Ano Pedina zaten we in een huis van meer dan 250 jaar oud en hier in Kastoria in een modern groot gebouw. Maar ook hier zijn we weer de enige gasten.  De eigenaren zijn wat stug, maar niet onaardig.

Na een late lunch rijden we naar Kastoria zelf. Jan neemt nog een stukje witte weg, een route waar we zo steil na beneden gaan, dat ik maar even een stukje ga lopen! Maar hij brengt de auto veilig beneden tot aan het meer. Bij het meer veel terrassen, maar geen winkeltjes die open zijn. Het enige wat er is, zijn een aantal souvenirwinkeltjes waar voornamelijk souvenirs van dierenvelletjes worden verkocht. Dat is niet echt onze smaak en die winkeltjes slaan we dan maar over.

Wel drinken we wat op één van de vele terrassen. Terwijl wel drinken zoeken we op onze telefoons naar de bezienswaardigheden van Kastoria. Thuis ligt een mooi boek met alle attracties in Griekenland, maar ja daar hebben we hier niet zoveel aan. Op internet lezen we over de grot van de Draak. De grot van de Draak ligt maar op 2 kilometer afstand van het terras waar we wat zitten te drinken en ondanks dat het al bijna 17.00 uur is besluiten we om te kijken of we de grot kunnen bezoeken. Bij de grot aangekomen kunnen we gelijk met een rondleiding mee.  De grot is één van de mooiste grotten die ik heb gezien. Wellicht omdat de grot pas sinds een aantal jaren open is voor publiek en er een strikte controle is, dat de mensen overal van af blijven. Jammer genoeg was foto’s maken niet toegestaan, maar op de website van de grot staan mooie foto’s en het verhaal van de grot.

Op de terugweg naar het hotel doen we nog wat boodschappen, luieren wat op de kamer en eten in het hotel. Voor morgen staat een bezoek aan een zoetwater aquarium op het programma en een streekmuseum. Cultureel dagje.

2017-07-25-1

2017-07-25-2

2017-07-25-3

(Bron foto: Yue-Anne ©)

2017-07-25-6

2017-07-25-5

2017-07-25-4

(Bron overige foto’s: Lisette ©)

24 juli 2017 – omgeving Ano Pedina

lisette yue jan

Vandaag hoefden we niet vroeg op te staan. We konden pas om 09.00 uur ontbijten. Eerder had misschien wel mogelijk geweest, maar de vakantie is nu echt begonnen en we doen dan ook rustig aan.

Na het ontbijt rijden we door Monodendri, naar een uitkijkpunt om de Vikos Kloof te zien. Op de terugweg doen we Monodendri aan. Na wat gedronken te hebben beginnen we aan de wandeling naar het  Monastery of Saint Paraskevi. Het klooster is al meer dan 600 jaar oud en is gebouwd op de uiteinde van een rots. Aan de achterzijde van het klooster heb je een prachtig uitzicht over de kloof.

In Monodendri blijven we ook eten voor de lunch. Na de lunch rijden we door naar Kipoi. Onderweg passeren we mooie stenen bruggen die ook alweer honderden jaren oud zijn. Inmiddels is de temperatuur buiten alweer hoog opgelopen.  Het zijn alleen snelle fotostops dat we maken van de bruggen.

In Kipoi drinken we nog wat op een terras en dan rijden we weer terug naar ons hotel. Waren we gisteren nog met een andere familie in het hotel, nu zijn we nog de enige gasten. Wel bijzonder om zo’n groot oud huis voor ons zelf te hebben.

Ondertussen is het alweer avond en staat de gastvrouw alweer in de keuken om een avondmaaltijd voor ons te maken. Morgen reizen we weer verder naar de volgende plaats. Een rit van bijna drie uur door de bergen naar Kastoria.